Alle UX design ontwerpers willen met hun ontwerpen betere gebruikerservaringen creëren. UX wordt vaak gezien als het domein van app- of webontwerpers. Zelfs een printontwerper die de opmaak voor een tijdschrift verzorgt, probeert te anticiperen op de reactie van de lezer. Hij of zij kijkt naar de behoeften, voorkeuren en meningen van betreffende gebruikers van het tijdschrift.
Omdat alle designers zich bezighouden met het ontwerpen van gebruikerservaringen, is de rol van UX designers nu een rol waarbij de focus ligt op het maken van een product of dienst. Dit wordt gedaan met behulp van onderzoek en testen om zo de besluitvorming beter te begeleiden. Wil je iets onderzoeken of testen, dan heb je statistieken nodig: een baseline en een doel om tegen te meten. Geen enkele set metrics is voor alle projecten geschikt, maar omdat het meestal gericht is op financiële winst, is het Pirate Metrics Framework-acquisitie, activering, retentie, verwijzing, inkomsten – een goed startpunt. In sommige gevallen kun je op zoek gaan naar heel andere statistieken. Zo kan een museum bijvoorbeeld het succes van zijn onderwijsprogramma meten op basis van het aantal studenten dat paleontologie gaat studeren. Dit soort statistieken zijn echter moeilijk feitelijk uit te drukken. Dit met uitzondering van een paar niche gevallen verhoogt succesvol UX design de productiviteit van gebruikers, vermindert het fouten, verlaagt het de ondersteuningskosten en verhoogt het het aantal verkopen. Dus als het allemaal zo eenvoudig is, waarom wordt UX dan fout ingezet?
UX versus ontwerpprincipes: om te begrijpen wat UX is, moet je begrijpen wat UX niet is
Een van de meest eenvoudig begrijpbare ontwerpprincipes is hiërarchie: groter is belangrijker. Dit wil zeggen dat een kop visueel sterker is dan een subkop. Een subkop is weer visueel sterker dan de hoofdtekst. Ontwerpprincipes bij het UX design komen voort uit één ding: mensgericht ontwerpen. Groter is op het meest basale niveau belangrijker. Hoe groter een sabeltandtijger is, des te groter de kans dat hij je wilt opeten.
De evolutie van de mens is zo traag dat als er vroeger een smartphone had bestaan, een neanderthaler in staat zou zijn geweest om met dezelfde precisie als wij op een knop te drukken. De prehistorische mens heeft dezelfde minimale knopgrootte als de moderne mens, namelijk 48 x 48 px. Ontwerpprincipes veranderen niet, vereisen geen onderzoek en hoeven niet geverifieerd te worden met tests. Aan de andere kant zou een neanderthaler een smartphone niet hebben begrepen. Laat staan hoe een app werkt. Je hoeft maar één generatie achteruit te gaan om perfect intelligente mensen te vinden die verbijsterd zijn door een algemeen gebruikt designpatroon.
In tegenstelling tot designprincipes is de gebruikerservaring net een huis dat op zand gebouwd is. Wanneer het zand verschuift, barsten de muren. De stenen zijn nog stevig, maar de regen komt wel binnen. Omdat een effectief UX design tijdelijk is, is de ROI dat ook.
Technologie breekt UX
Technologie ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Naarmate de technologie zich ontwikkelt, verandert ook de gebruikerservaring die wordt gedefinieerd door deze technologie. Het klassieke voorbeeld hiervoor is de mobiele revolutie, maar technologische verandering betekent niet per se hardware. Een van de belangrijkste verschuivingen in het UXD (User Experience Design) was de popularisering van AJAX: het proces waarbij JavaScript wordt gebruikt om nieuwe gegevens te laden zonder de pagina te vernieuwen. Dit bestaat al sinds begin jaren 2000, maar pas in de afgelopen 10 jaar werd het mogelijk om dit op grote schaal te gebruiken.
Jacob’s Law stelt dat gebruikers het grootste deel van hun tijd doorbrengen op andere websites en als gevolg daarvan er de voorkeur aan geven dat je eigen webdesign net zo functioneert als andere websites. En dit doe je door bekende ontwerppatronen te volgen.
Zelfs als je UX design grondig getest en geoptimaliseerd wordt terwijl andere sites hun eigen onderzoek uitvoeren, zullen ze tegen de achtergrond van nieuwere technologie testen. Hierdoor veranderen de andere websites, met als gevolg dat de UX van jouw website geleidelijk aan uitgehold wordt.
Het gevolg van voortdurende technologische verandering is dat gebruikersonderzoek voortdurend ontkracht wordt. Het UX design van een app, site of service begint al slechter te worden zodra deze gemaakt is.
User Experience Levenscyclus
Mensen hebben twee diepgewortelde motivaties: overleven en voortplanting. Het belangrijkste, overleven, hangt af van nieuwe ontdekkingen: nieuwe bronnen van voedsel, nieuwe routes door gevaarlijke gebieden, nieuwe manieren om een mammoet te villen. We zijn biologisch geprogrammeerd om op zoek te gaan naar vernieuwing.
Een typische gebruiker doorloopt drie fasen van de interactie met een site, app of dienst: ontdekking > comfort > verveling. Churn, of drop-off, treedt meestal op in de ontdekkingsfase (als de comfortfase zich te langzaam ontwikkelt) of de vervelingsfase. De sweet spot is de comfortfase. Dat is het deel van de zakelijke klantrelatie waarin de klant minimale ondersteuning nodig heeft en het minst snel afhaakt.
De meest effectieve vorm van UX – dat wil zeggen het UX design dat aan de meeste statistieken voldoet – brengt een gebruiker snel van ontdekking naar comfort en brengt de gebruiker vervolgens continu terug naar het begin van de comfortfase zonder terug te vallen in ontdekking.Een gespecialiseerd webbureau kan dit voor je bereiken middels het doen van eenvoudige functionaliteitsaanpassingen tot het uitvoeren van complete stijlrevisies.
Conclusie
Alle UXD, ongeacht de kwaliteit, het investeringsniveau en de vaardigheid van het webbureau, beginnen te verslechteren op het moment dat ze gemaakt worden. Ontwerpprincipes zoals eenvoud zijn goede indicatoren om een succesvol UID (User Interface Design) te creëren en zijn tijdloos. Uitgebreide ontwerpsystemen (zoals Figma, Adobe XD en Sketch), merkactivatie en inhoud zorgen voor een goede ROI. Het meest effectieve UX design is algemeen bekend en wordt voortdurend op diverse manieren vernieuwd. Hierdoor profiteren gebruikers van een optimaal comfort van wat voor het vertrouwd is, terwijl ze tegelijkertijd telkens weer de opwinding van de ontdekking ervaren.
Wil jij jouw UX design uitbesteden en zeker weten dat jouw webdesign aan alle voorwaarden voldoet? Neem dan contact op met ons als ervaren webbureau. Wij staan voor je klaar en maken een UX design dat up-to-date is.