Wil je met je bedrijf een website laten maken? Dan zijn er een aantal dingen die niet geheel onbelangrijk zijn en waar je op moet letten. Waarom betaal je bijvoorbeeld bij de ene partij drie keer zoveel als bij een andere partij? En hoe weet je of een webbureau geschikt is voor jouw wensen? Deze checklist zorgt voor een houvast als je op zoek gaat naar jouw internetpartner.
1. Doelstelling(en) bepalen
Misschien ook gelijk wel de belangrijkste vraag die je jezelf moet afvragen: wat wil ik bereiken met mijn website? Wil je bijvoorbeeld meer aanvragen genereren door je positie in de zoekmachines te verbeteren? Of wil je een hoger conversiepercentage en een lager bounce percentage, zodat meer mensen daadwerkelijk over gaan tot actie? Zo zijn er nog wel duizend voorbeelden van doelstellingen te noemen. Op basis van jouw doelstelling maakt het webbureau waarmee je in gesprek gaat een plan en zullen zij verschillende functionaliteiten en mogelijkheden voorstellen. Aan jou de taak te bepalen waar je de toegevoegde waarde van inziet.
2. CMS kiezen dat aansluit op je doelen
Vervolgens ga je op zoek naar een content management systeem (CMS) dat aansluit op jouw doelen. Waar hecht jij veel waarde aan? Denk aan snelheden, beveiliging, SEO-opties, formulieren en optimalisatie- en uitbreidingsmogelijkheden. Veel bedrijven kiezen voor WordPress, omdat dit CMS dit allemaal uitstekend op orde heeft. WordPress is dus in veel gevallen aan te raden.
3. Het budget voor het ontwikkelen van de website
Wanneer je op zoek gaat naar een webdesign bureau dan zal je al snel merken dat er gigantisch veel bedrijven zijn. Want wat kost een website laten maken nou precies? Het ene bedrijf bouwt al een website voor €500, terwijl de ander start vanaf €5.000. Op basis van je budget kan je dus gerichter gaan zoeken en kan je veel bureaus afschrijven. Doorgaans vind je voor onder de €2.000 geen op maat gemaakte website, maar slechts een template of website welke gebouwd is in een builder.
4. Kies voor een webdesign bureau dat bij jou past
Wat voor een bureau past bij jou? Ben je bijvoorbeeld op zoek naar een kleinschalig webbureau of juist een wat groter (en waarschijnlijk ook meer ervaren) bureau? Daarnaast is het belangrijk om te kijken wat de doorlooptijd van het project zal zijn. Voor een vrij eenvoudige website wil je namelijk niet drie maanden moeten wachten. Wat vind je belangrijk dat het bureau na oplevering aanbiedt? Wil je hen bijvoorbeeld ook je Ads laten runnen? Het is dus belangrijk om al deze onderdelen vroegtijdig duidelijk te hebben. Bovendien kan je op deze manier al veel bedrijven afstrepen.
5. Kwaliteit en verwachtingsmanagement
Wat vertelt het internetbureau waarmee jij in gesprek gaat? Welke performance scores kan je bijvoorbeeld verwachten? Hoe ziet de tijdsplanning en doorlooptijd eruit? En hoe zit het met correctierondes als jij bijvoorbeeld een aanpassing in het webdesign zou willen? Vanzelfsprekend wil je dat jouw website mobielvriendelijk wordt gebouwd en qua performance de mogelijkheden optimaal zijn om hoog te scoren in de zoekmachines. Daarom is het belangrijk deze vragen duidelijk beantwoord te hebben voordat je met een webdesign bureau in zee gaat.
6. Onderhoudsmogelijkheden na oplevering
Nadat je website is ontwikkeld wil je natuurlijk dat er geen onderdelen stoppen met functioneren. Ervan uitgaande dat dit niet gebeurd is het toch een fijn gevoel dat dit binnen de garantie valt. Ook is het fijn dat je weet dat er regelmatig beveiligingsscans en onderhoud worden uitgevoerd. Ondanks dat de kans klein is dat er plotseling iets niet meer functioneert bij een op maat gemaakte website, raden wij zeker aan te kijken naar de mogelijkheden wat betreft onderhoud. Kijk dan ook goed wat de responstijd is. Wanneer jij een vraagstuk hebt wil je vanzelfsprekend geen zes dagen op antwoord moeten wachten.
Ben je op zoek naar een jong en creatief webdesign bureau met vestigingen in Amsterdam en Ede? Dan gaan we graag het gesprek met je aan om te kijken hoe wij jouw organisatie online kunnen laten groeien.