Conversie- optimalisatie

Conversie optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO), is voor webshops en websites een belangrijk onderwerp. De conversie(ratio) is het percentage bezoekers dat tot transactie overgaat. Bij conversie optimalisatie wordt er dus gekeken hoe er een stijging van de conversieratio gerealiseerd kan worden. We nemen de obstakels in jouw webshop of website weg, waardoor bezoekers sneller en gebruiksvriendelijker over gaan tot aankopen of contacteren.

Optimalisatie Contact
Conversie optimalisatie illustratie

Hoe we bij Mediabirds conversie optimalisatie toepassen

Tijdens conversieoptimalisatie proberen we een stijging in jouw conversieratio te realiseren. Daarom is het van belang om inzichtelijk te maken wat het gedrag van je bezoekers is op jouw website. Welke pagina’s bezoeken ze en waar haken ze af in het aankoop proces? Verder kijken we naar de functionaliteiten van de website en verdiepen ons in het gedrag van je klanten. We verkrijgen deze informatie aan de hand van verschillende tools, zoals Google Analytics en Hotjar.

Conversieoptimalisatie medewerker
Conversieoptimalisatie sprint

Waardepropositie

We beginnen met het uitvoeren van een zoektermanalyse en kijken of de uitkomsten overeenkomen met jouw doelgroep. Het kan namelijk zijn dat veel bezoekers op je website komen, doordat in de teksten niet de juiste zoekwoorden staan. We kijken op welke zoektermen en zoekwoorden je gevonden wilt worden. Vervolgens analyseren we de zoekmachineresultaten. Hierdoor krijgen we inzichtelijk welke zoektermen de concurrentie gebruikt en vergelijken deze met die van jou.

Technische en functionele obstakels

We testen jouw website uitgebreid op technische en functionele obstakels. Het is belangrijk dat er in jouw website geen technische obstakels zitten. Dit kan de bezoeker weerhouden om tot actie over te gaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een trage laadsnelheid, pagina’s die niet worden gevonden (404), niet responsive geoptimaliseerd of onnodige foutmeldingen. Als er functionele obstakels in de website zitten, zoals bijvoorbeeld een zoekfunctie die geen resultaten weergeeft, kan dit de bezoeker ook weerhouden om tot actie over te gaan.

Conversieoptimalisatie nadenken
Conversieoptimalisatie meeting

Usability

Hoe gemakkelijk kunnen de bezoekers van jouw website vinden waar zij naar op zoek zijn? Om jouw conversieratio te laten stijgen gaan onze UX-specialisten tijdens de conversieoptimalisatie voor je aan de slag met een User Experience Design. Hiermee optimaliseren we de gebruikerservaring. We testen uitvoerend aan de hand van onder andere A/B tests of dit daadwerkelijk de gebruikerservaring verbetert. Dit zorgt op zijn plaats voor een stijging van de conversieratio.

Intuïtieve obstakels

Hoe worden je bezoekers getriggerd in de webshop door elementen? Dit gebeurt bijvoorbeeld door foto’s, video’s, animaties of illustraties die emoties bij je bezoekers los maken. Bij de één kan een foto positieve emoties oproepen, terwijl het bij de ander juist negatieve emoties oproept. Naast beeldgevoelige elementen, kunnen bezoekers ook essentiële informatie missen zoals leveringstijden, garantie en support.

Benieuwd wat Mediabirds voor jou kan betekenen op het gebied van conversie optimalisatie? We nodigen je graag uit bij ons op kantoor in Amsterdam. Neem contact met ons op!

webdeveloper zittend

Benieuwd hoe wij conversieoptimalisatie kunnen uitvoeren op jouw website?