Bij Mediabirds werken we continue met bedrijven aan een sterke online positionering. We zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van merken (branding) en websites, maar we helpen ook graag bij het realiseren van groei met behulp van de socials. Je bereik uitbreiden met behulp van verschillende kanalen is natuurlijk hartstikke slim. In deze blog zetten we de drie grootste voordelen van Instagram – het bekendste en meest gebruikte social media platform – voor je op een rijtje.
1. Snel informatie uitwisselen
Instagram is ideaal om klanten op een snelle en overzichtelijke manier te informeren van bepaalde updates van je bedrijf. Kleine mededelingen plaatsen op een website ziet er al snel rommelig uit. Bovendien laat het de belangrijke informatie verdringen. Een nieuwsbrief sturen voor elke mededeling of actie kan zorgen voor een opdringerig gevoel bij klanten en heeft vaak het tegenovergestelde effect. Daarom is Instagram een handige manier om klanten op de hoogte te houden, zonder daarmee de website te overspoelen of te veel de aandacht op te eisen.
2. Interactie
Als je wil weten wat er bij je klanten speelt en op zoek bent naar interactie, dan is Instagram een effectieve manier. Je klanten kunnen snel opmerkingen maken, zonder daar een contactformulier voor in te hoeven vullen. Dit geeft je de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier de klanten beter te leren kennen. Daarbij zal de klant zich meer persoonlijk gehoord voelen. Voor beiden is dit dus een win-win situatie.
3. Visuele nadruk
Instagram heeft als platform gekozen om de nadruk te leggen op de visuele inhoud. Een bericht bevat daarom altijd een foto of video. Of je nou wel of geen visuele indruk wil achterlaten, het visuele aspect geeft veel mogelijkheden om de merkidentiteit sterk(er) neer te zetten. Uitdagende visuele informatie wordt namelijk sneller onthouden dan grote stukken informatieve tekst. Zelfs al is de geschreven informatie sterk, mensen onthouden online kleine krachtige visuele aspecten veel beter. Instagram kan daardoor een goede aandachtstrekker zijn, terwijl je website vervolgens de informatie geeft waar je klanten naar op zoek zijn
Waarom Mediabirds
De vraag is dus niet of je Instagram zou moeten gebruiken, maar hoe je dit op een goede manier maakt. Om Instagram op een goede manier te gebruiken is het belangrijk dat deze aansluit op de merkidentiteit van het bedrijf. Voor het bedenken van deze brandingstrategie helpen we je graag bij Mediabirds