Branding, websites en marketing

Academy

3 min lezen

Isabelle Rutten - Digital Marketeer

UTM-parameters: het optimaliseren van je marketingcampagnes resultaten

Meten is weten toch? Maar hoe weet je precies waar je websiteverkeer vandaan komt? Hier komen UTM-parameters om de hoek kijken.


Meten is weten toch? Maar hoe weet je precies waar je websiteverkeer vandaan komt? Hier komen UTM-parameters om de hoek kijken. Zij helpen bij het analyseren van de herkomst van bezoekers en maken het mogelijk om marketinginspanningen beter te meten en te optimaliseren.

Wat zijn UTM-parameters?

Je hebt ze vast weleens gezien: een lange URL met extra stukken tekst eraan vast. Dit komt doordat UTM-parameters in de URL zijn verwerkt. UTM (Urchin Tracking Module) parameters zijn simpel gezegd labels aan het einde van je website-URL. Met behulp van deze parameters krijg je inzicht in hoe bezoekers op je website terechtkomen.

De verzamelde data is terug te vinden in Google Analytics 4. Onder het kopje Acquisitie kun je precies zien welke bronnen, media en campagnes verkeer naar je website hebben geleid. Dit helpt bij het analyseren en optimaliseren van je marketinginspanningen.

De 5 UTM-parameters zijn:

  • UTM_Source: De bron waar het verkeer vandaan komt, hierbij kun je denken aan Google, TikTok, Meta of LinkedIn.
  • UTM_Medium: Hier gaat het om het type verkeersbron, denk hierbij aan organisch, betaald (cpc) of referral.
  • UTM_Campaign: Hierin kun je de naam van de campagne zetten, bijvoorbeeld “blackfriday2025” of “zomeractie2025”.
  • UTM_Term: Dit is optioneel en kan gebruikt worden voor betaalde zoekadvertenties om specifieke zoekwoorden te tracken. Hierbij kun je bijvoorbeeld “korting” toevoegen als er met de campagne korting wordt gegeven.
  • UTM_Content: Dit is ook optioneel en kan gebruikt worden voor A/B testing. Zo kun je in de ene link “A” zetten en voor de andere “B” zetten en later de data eenvoudig vergelijken.

Waarom UTM-parameters belangrijk zijn

Door UTM-tracking correct te gebruiken, ontstaat beter inzicht in welke marketingkanalen en campagnes het meeste verkeer en conversies opleveren. Dit helpt bij:

  • Het optimaliseren van marketingbudgetten.
  • Het verbeteren van advertentiecampagnes.
  • Het nauwkeuriger meten van de ROI van verschillende marketingkanalen.

Cijfers kunnen er aan de kant van je Meta-advertenties of Google Ads nog zo goed uitzien, maar in Google Analytics kun je met UTM-parameters bekijken of het verkeer dat via deze kanalen binnenkomt ook daadwerkelijk kwalitatief goed is. Kijk bijvoorbeeld naar het bouncepercentage en de gemiddelde sessieduur. Want een campagne kan nog zo goed presteren qua klikken en vertoningen, maar als elke bezoeker binnen 10 seconden je website weer verlaat, hoe waardevol is die campagne dan écht?

Het gebruik maken van de Campaign URL Builder

Met de Google Campaign URL Builder voeg je eenvoudig een UTM-tracking toe aan een URL. Deze gratis tool helpt je bij het maken van aangepaste links die je kunt gebruiken in je marketingcampagnes.

Stel, je verstuurt een mailing en wilt precies weten welke link kwalitatief het beste verkeer oplevert. Je maakt dan voor elk onderwerp een unieke campagne-URL via de Campaign URL Builder en plaatst deze in de mailing. Zodra ontvangers op de link klikken, worden ze naar je website geleid en kun jij in Google Analytics nauwkeurig bijhouden waar het verkeer vandaan komt.

Voor de gebruiker verandert er niets – behalve dat de volledige URL zichtbaar is in de adresbalk. Jij krijgt daarentegen waardevolle inzichten in de prestaties van je campagne. Denk er dus aan dat je geen gekke of ongepaste namen aan je parameters geeft, want iedereen kan deze in de URL zien. Houd je naamgeving professioneel en duidelijk.

Beter inzicht in je campagnes begint hier

Wil je zeker weten dat je marketingcampagnes optimaal worden gemeten en geanalyseerd? Bij Mediabirds helpen we je graag met het opzetten van effectieve UTM-tracking en geavanceerde campagne-analyse. Zo haal je het maximale uit je marketinginspanningen zonder dat je zelf hoeft te puzzelen met URL’s en trackingcodes.

Benieuwd hoe we jouw campagnes kunnen verbeteren? Neem vandaag nog contact met ons op!

" alt="Next article image"> Volgende artikel

SEO uitbesteden: de sleutel tot online succes