Wat kleuren psychologisch doen voor je website

Een website laten maken klinkt heel eenvoudig, maar daar komt meer bij kijken dan je denkt. Bij het vormgeven van je webdesign is het kleurgebruik erg belangrijk. Je hebt het vast wel eens voorbij zien komen dat kleuren een betekenis hebben. Zo worden kleuren vaak geassocieerd met emoties. Iedereen weet wel dat de kleur rood de kleur van de liefde is, maar er zit meer psychologie achter kleuren. Waarom dit waardevol is te weten voordat je begint met het webdesign vertellen we je graag.

Naar overzicht

De psychologie achter kleuren

Kleuren roepen onbewust associaties op, die verschillende effecten kunnen hebben op de bezoekers van je website. Het is natuurlijk heel waardevol om te begrijpen welke kleuren welk effect hebben. We lichten de 7 (zeven) meest voorkomende kleuren toe inclusief welke positieve en negatieve emoties en associaties deze kleuren kunnen oproepen. 

Rood

Zoals eerder benoemt, is de kleur rood de kleur van de liefde. Maar waarom? Het staat voor warmte en kracht en doet onze hartslag versnellen. Rood is een kleur die urgentie oproept en snel opvalt waardoor het ons stimuleert om actie te ondernemen. Rood is echter ook een kleur die we associëren met gevaar en pijn. Rood in combinatie met een lichte of warme kleur kan een warm gevoel oproepen maar rood in combinatie met een donkere kleur juist een donker en onheilspellend gevoel. 

Blauw

Blauw werkt meer mentaal op de mens en verschillende tinten blauw geven een totaal andere associatie. In het algemeen staat blauw voor betrouwbaarheid, diepte en effectiviteit. Lichtblauw geeft daarnaast vaak een fris, vrolijk en kalm gevoel terwijl donkerblauw blauw juist wordt geassocieerd met diepere emoties zoals loyaliteit, wijsheid, waarheid en geloof. Blauw is echter ook een koele toon en kan daarom ook negatieve emoties oproepen zoals kilte, zwaarmoedigheid en verdriet. 

Oranje

Net als blauw, stimuleert de kleur oranje de mentale activiteit. Oranje wordt veelal geassocieerd met energie, vrolijkheid, warmte en vriendschap. Bovendien is het een zeer geaccepteerde kleur bij jongeren. Oranje is creatief en vaak een veilige kleurkeuze. Alsnog kan oranje ook averechts werken als er teveel van wordt gebruikt. Enkele mogelijke negatieve associaties zijn dan ongemakkelijkheid en rusteloosheid. 

Zwart

De associaties bij de kleur zwart zijn erg standvastig en daarom kan zwart een moeilijke kleur zijn om mee te werken. De kleur zwart is het toonbeeld van luxe en elegantie. Zowel glanzend als mat zwart geeft een gevoel van status en rijkdom. Daarnaast staat zwart voor wijsheid en efficiëntie; heel corporate. Uiteraard wordt zwart ook veel gebruikt als toonbeeld voor negatieve emoties zoals angst, verdriet, woede en gevaar. 

Wit

Niet verrassend, maar wel waar: wit staat voor een bepaalde rust. Wit wordt veelal gebruikt om overzicht en rust te behouden. Niet voor niets dat de (achtergrond)kleur waarop deze blog staat wit is. Het geeft een zuivere en hygiënische indruk. Deze, in eerste instantie, mooie puurheid kan wanneer het verkeerd gebruikt wordt daardoor ook overkomen als leeg, steriel en zielloos. 

Geel

Ook geel grijpt, net als rood, snel de aandacht. De kleur geel wordt geassocieerd met positieve eigenschappen en optimisme. Maar ook zelfvertrouwen en creativiteit passen bij geel. In een omgeving is geel een opwekkende kleur. Geel kan averechts werken als je het teveel gebruikt in combinatie met personen, omdat geel ook geassocieerd wordt met ziekte, zwakte en onevenwichtigheid. 

Groen 

Groen staat voor een bepaalde balans en verfrissing. Groen is vaak vredig en straalt een natuurlijke rust uit. De kleur groen kan het makkelijkste door de ogen worden verwerkt doordat het zich in het midden van het kleurenspectrum bevindt. Daardoor wordt de kleur groen zelden als vermoeiend of overweldigend ervaren. Als tegenhanger kan groen daarom ook saai, veilig en demotiverend gevonden worden. Net zoals geel kan groen in combinatie met personen ook geassocieerd worden met ziekte en zwakte. 

Kleurencombinatie in het webdesign

Misschien is het je weleens opgevallen dat in een goed webdesign altijd een of twee kleuren als primair worden gebruikt. Daarnaast worden er altijd ook een of twee secundaire kleuren gekozen voor bijvoorbeeld achtergronden, teksten en lijnen. Om die combinatie nog beter vast te stellen is het karakteriseren van je merk aan te raden. Bovendien is dit een belangrijk onderdeel van je branding. Op deze manier kan je het webdesign perfect laten aansluiten op jouw merkidentiteit en doelgroep. Zoals dit artikel al benadrukt, is het proces om de juiste kleuren te kiezen voor een gewenste associatie niet zo vanzelfsprekend als het in eerste instantie kan lijken. Daarom zijn wij bij Mediabirds enthousiast om onze kennis en professionaliteit te gebruiken om je hiermee te helpen! Benieuwd geworden hoe je het echt helemaal perfect krijgt? Dat vertellen we je graag later in een andere blog.