Hoe je een merk opbouwt door middel van een webdesign

Tegenwoordig worden er aan de lopende band allerlei soorten startups gelanceerd. Deze startups lossen onze problemen op en maken ons leven beter. Veelal lossen deze startups onze ideeën ook daadwerkelijk op. Echter gaat het vaak mis om dit te vertalen naar de onlinewereld. Je wilt ten slotte dat iedereen kennis kan maken met jouw product of dienst.

Naar overzicht

Voor sommige klinkt het maken van die vertaling naar de onlinewereld gemakkelijk, maar dat is het zeker niet. Zeker als je wilt dat je (online) branding succesvol wordt, dan zijn er onderdelen waar je rekening mee moet houden. We leggen een aantal van deze onderdelen graag aan je uit. 

Gebruik de juiste kleuren 

Als je een krachtig merk wilt bouwen door middel van een webdesign, dan moet je begrijpen wat de rol van een kleur is in branding. Elke kleur staat ergens voor en heeft een betekenis. Zo wordt oranje bijvoorbeeld geassocieerd met vrolijkheid, warmte, energie en vriendschap en wordt geel gezien als de kleur van wijsheid, creativiteit en fantasie. Wanneer je begrijpt waar de verschillende kleuren voor staan in combinatie met de verschillende emotionele eigenschappen, kan je de juiste kleuren kiezen voor je website.     

Logo: heel belangrijk!

Je logo is misschien wel een van de belangrijkste punten van je branding. Zonder aantrekkelijk logo komt je merk niet tot leven. Dus het is belangrijk dat je aandacht besteed aan je logo. Het logo presenteert ten slotte waar jouw merk voor staat. Bovendien dient het voor de onthoudbaarheid van je merk. Een goed logo zorgt ervoor dat (potentiële) klanten jouw logo eerder onthouden. 

Consistentie in het (web)design

Zorg ervoor dat je consistentie inbouwt in het design. Iedere pagina moet herkenbare elementen hebben, waardoor mensen je design snel begrijpen. Elementen zoals het kleurenpalet, fonts en vormentaal kan je het beste op alle pagina’s hetzelfde gebruiken. Verder is het aan te raden om het user interface design te optimaliseren voor de gebruiker (user experience design).  

Voeg iets persoonlijks toe aan je webdesign

Het laatste wat je wilt is dat bezoekers jouw website zien als standaard. Een standaard en eenvoudige website maakt het moeilijk om interactie te vinden met je bezoekers. Bovendien zorgt dit voor een toename van je bouncepercentage (en dat wil je niet). Om dit te voorkomen kan je aan je unieke webdesign een persoonlijke touch toevoegen. Dit maakt je website comfortabeler en meer uitnodigend voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan succesverhalen van tevreden klanten. 

Wat is je waardepropositie? 

Wanneer bezoekers voor de eerste keer op je website komen, dan is de eerste vraag die zij stellen: wat voor producten of diensten verkoop je? En niet onbelangrijk: heb jij de oplossing voor het probleem van de bezoeker? Om deze vragen duidelijk en zo snel mogelijk te beantwoorden, is het belangrijk dat je je waardepropositie presenteert. Ook is het belangrijk dat je duidelijk maakt waar je als merk voor staat en wat je visie is. Zorg er daarom voor dat je waardepropositie niet bestaat uit te veel tekst.