De neurowetenschap achter branding

Wanneer je hard hebt gewerkt aan het opzetten van een mooi bedrijf wil je natuurlijk dat anderen jouw bedrijf zien en onthouden. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf eerst goed opvalt en vervolgens ook goed te onthouden bent. Mensen zijn namelijk sneller geneigd om te kiezen voor producten of bedrijven die ze herkennen dan voor bedrijven die voor hun onbekend zijn. Bij branding richten we ons op hoe we bedrijven meer bekendheid kunnen geven en langer in iemands geheugen blijven hangen. Het menselijk geheugen speelt dus een belangrijke rol voor het succes van jouw bedrijf!

Naar overzicht

Welke informatie onthouden we?

Gedurende de dag zijn je hersenen constant bezig met prikkels verwerken en informatie actief te onthouden of te vergeten. Informatie die wordt beoordeeld als extra prikkelend duurt langer om te verwerken en word door de hersenen sneller bestempeld als belangrijke informatie. Een vorm van complexe informatie is informatie dat door meerdere zintuigen tegelijkertijd wordt opgevangen en via verschillende zenuwkanalen de hersenen binnenkomen. Een andere vorm van complexe informatie is wanneer beiden hersenhelften worden gestimuleerd en samenwerken om de informatie in te nemen. 

Het verschil in hersenhelften

Onze hersenen bestaan in feite uit twee helften (hemispheres) die zelfstandig van elkaar kunnen functioneren. De hemisferen zijn met elkaar verbonden via de corpus callosum zodat informatie dat binnenkomt in het linkse hersenhelft wordt doorgegeven aan rechts en vice versa. Hoewel onze linker en rechter hemisferen van de buitenkant identiek lijken, zijn ze beter in het verwerken van andere soorten informatie. 

Linkerhelft

In  het algemeen is je linker hersenhelft beter in het verwerken van taal, logica, redeneren, wiskunde, en analytisch vermogen. Logisch nadenken op een abstract niveau is dus voornamelijk het resultaat van ons linker hersenhelft. 

Rechterhelft

Daar tegenover staat dat ons rechter hersenhelft meer verantwoordelijk is voor onze inbeelding, creativiteit, muzikaliteit en ruimtelijk inzicht. De mogelijkheid om ons op een non-verbale manier uit te drukken is dus een resultaat van ons rechter hersenhelft. 

Branding en informatie die blijft hangen

Zoals eerder vernoemd; complexe informatie onthouden we beter. Omdat we met branding vaak vooral visuele en auditore informatie kunnen geven, is het belangrijk dat informatie door beide hersenhelften moet worden verwerkt. Met gebruik van rijm (ritme), kleur, animatie of muziek kunnen we daardoor feitelijke abstracte informatie beter onthouden. Bij kinderen word dit gebruikt in de vorm van allerlei ezelsbruggetjes en informatieve liedjes, maar ook in branding is dit een belangrijk fenomeen. Wij bij Mediabirds gebruiken graag onze kennis en expertise om onze bedrijven te helpen onvergetelijk te worden.