Voor sommige klinkt het maken van die vertaling naar de onlinewereld gemakkelijk, maar dat is het zeker niet. Een sterk merk opbouwen heeft een aantal belangrijke onderdelen nodig. Zeker als je wilt dat je
(online) branding succesvol wordt. We leggen in deze blog een aantal van deze onderdelen graag aan je uit.
Gebruik de juiste kleuren
Als je een sterk merk wilt bouwen door middel van een webdesign, dan moet je begrijpen wat de rol van een kleur is in branding. Elke kleur staat ergens voor en heeft een betekenis. Zo wordt oranje bijvoorbeeld geassocieerd met vrolijkheid, warmte, energie en vriendschap en wordt geel gezien als de kleur van wijsheid, creativiteit en fantasie. Wanneer je begrijpt waar de verschillende kleuren voor staan in combinatie met de verschillende emotionele eigenschappen, kan je de juiste kleuren kiezen voor je website.
Een sterk merk opbouwen met een herkenbaar logo
Je logo is misschien wel een van de belangrijkste punten van je branding. Zonder aantrekkelijk logo komt je merk niet tot leven. Dus het is belangrijk dat je aandacht besteed aan je logo. Het logo presenteert ten slotte waar jouw merk voor staat. Bovendien dient het voor de onthoudbaarheid van je merk. Een goed logo zorgt ervoor dat (potentiële) klanten jouw logo eerder onthouden.
Consistentie in het (web)design
Zorg ervoor dat je consistentie inbouwt in het design. Iedere pagina moet herkenbare elementen hebben, waardoor mensen je design snel begrijpen. Elementen zoals het kleurenpalet, fonts en vormentaal kan je het beste op alle pagina’s hetzelfde gebruiken. Verder is het aan te raden om hetÂ
user interface design te optimaliseren voor de gebruiker (
user experience design).
Voeg iets persoonlijks toe aan je webdesign
Het laatste wat je wilt is dat bezoekers jouw website zien als standaard. Een standaard en eenvoudige website maakt het moeilijk om interactie te vinden met je bezoekers. Bovendien zorgt dit voor een toename van je bouncepercentage (en dat wil je niet). Om dit te voorkomen kan je aan je unieke webdesign een persoonlijke touch toevoegen. Dit maakt je website comfortabeler en meer uitnodigend voor bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan succesverhalen van tevreden klanten.
Wat is je waardepropositie?
Wanneer bezoekers voor de eerste keer op je website komen, dan is de eerste vraag die zij stellen: wat voor producten of diensten verkoop je? En niet onbelangrijk: heb jij de oplossing voor het probleem van de bezoeker? Om deze vragen duidelijk en zo snel mogelijk te beantwoorden, is het belangrijk dat je je waardepropositie presenteert. Ook is het belangrijk dat je duidelijk maakt waar je als merk voor staat en wat je visie is. Zorg er daarom voor dat je waardepropositie niet bestaat uit te veel tekst.
Een compleet geoptimaliseerd webdesign is dus erg belangrijk voor het opbouwen van je merk. Mocht je dit nu lezen en heb je het idee dat je er zelf niet uitkomt? Neem gerust
contact op en we helpen je graag bij het opbouwen van jouw merk!