Branding, websites en marketing

Academy

3 min lezen

Jim Vendrig - Digital Designer

Hoe belangrijk is een goed webdesign?

Als bedrijf is het vandaag de dag belangrijker dan ooit om ook online zichtbaar te zijn. Waar sommige websites dienen als visitekaartje, verdienen andere websites hun geld aan deze bezoekers. En als ze dan toch op je website zijn, dan wil je dat ze ook overgaan tot actie (conversie). Dat kan artikelen in de winkelwagen plaatsen zijn, maar ook contact opnemen of een formulier invullen. Hierbij speelt het webdesign een cruciale rol. En… het moet er natuurlijk ook een beetje gelikt uit zien. 

De eerste indruk met een goed webdesign

De eerste indruk kan je slechts één keer achterlaten. Daarom kan je het maar beter goed doen. Wij vinden dat een webdesign uit twee delen bestaat: user experience design (gebruikerservaring) en user interface design (uitstraling en functionaliteiten). Beide dienen ervoor om de gebruikerservaring te optimaliseren, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

User experience design

De eerste stap van een goed webdesign is het kijken naar de UX, ook wel de gebruikerservaring. Onderzoek en analyses spelen hier een grote rol. Het is belangrijk om rationeel te kijken naar het vraagstuk om zo uiteindelijk duurzame verbeteringen te realiseren. Aan de hand van bijvoorbeeld A/B testen wordt er achterhaald wat werkt en wat niet.

User interface design

Nadat er uitgebreid gekeken is naar de user experience aan de achterkant, is de volgende stap het user interface design. Hier wordt gekeken naar de uitstraling van de website en of deze wel aansluit op de behoefte van je bezoekers. Een goede interface is prikkelend en houdt de aandacht van de bezoekers vast, om hen vervolgens tot actie over te laten gaan.

Voordelen aan UX en UI

Als je een goed webdesign laat ontwerpen door een full-service internetbureau, dan bestaat dit ontwerp uit bovengenoemde twee designs. Los van elkaar zijn deze twee designs eigenlijk niks waard. Een goede interface kan nog zo goed zijn, maar als er niet over na is gedacht, kan het frustrerend zijn voor de bezoeker en zorgt dit voor een hoger bouncepercentage. Bij een goed webdesign zal je merken dat er meer mensen tot conversie overgaan, je website beter organisch vindbaar wordt en dat je klanttevredenheid omhoog schiet. En laten we eerlijk zijn, wie wil dat nou niet?

Hoe wij een webdesign ontwikkelen

Hoe komen wij tot een uniek webdesign? Allereerst gaan we met jou om tafel om samen antwoorden te krijgen op cruciale vragen als: Waar loop je met de huidige website tegenaan? Wat wil je bereiken met je website? En welk gevoel/uiterlijk wil je uitstralen? Vervolgens kijken we samen welke pagina’s er allemaal nodig zijn op de website. Aan de hand van deze pagina’s maken wij een sitemap die de algehele structuur van de website in kaart brengt. Op basis van al deze informatie kunnen wij aan de slag met het samenstellen van de juiste lettertypes, kleuren en moodboards ter inspiratie. Als deze fundering is gelegd, starten we met het designproces waarbij we iedere pagina zo vormgeven dat het aansluit bij de behoeften van zowel de klant als de eindgebruiker. Een compleet geoptimaliseerd webdesign is dus erg belangrijk voor het opbouwen van je merk. Door te investeren in zowel user experience design als user interface design zorg je ervoor dat je bezoekers een positieve ervaring hebben, wat uiteindelijk leidt tot hogere conversies, betere vindbaarheid en hogere klanttevredenheid. Mocht je dit nu lezen en heb je het idee dat je er zelf niet uitkomt? Neem gerust contact op en we helpen je graag bij het opbouwen van jouw merk!